Tetomin (2015 & 2019) & Vanhankylän (2016) tuulivoimaosayleiskaavat, Loviisan kaupunki 07/2019.

KAR Oy / Klaus A J Riederer: mielipide / muistutus Tetomin tuulivoimaosayleiskaavasta (2015 & 2019) & Vanhankylän tuulivoimaosayleiskaavasta (2016) Loviisan kaupungille 1. 7. 2019


Klaus A J Riederer


KAR Oy
Suurpellontie 1
07700 Koskenkylän saha
Y-tunnus: 2296849-3
GSM 041 441 1516
www.kar.fi
kar AT kar DOT fi




Tässä selostuksessa esitän kattavasti ja selkolukuisesti perustietoa tuulivoimasta liiketoimintana, tuulivoimateollisuudesta ja tuulivoimaenergiayhtiöstä sekä käyn läpi aiempia tuulivoimahankkeita. Esitän myös perustietoja äänestä ja ei-toivotusta sellaisesta eli melusta sekä sen mittaamisesta, mallintamisesta ja häiritsevyyden selvittämisestä. Nämä asiat ovat tarpeellista perustietoa päättäjälle, jonka tulee ratkaista hyväksyäkö vai hylätä tuulivoiman rakentamista alueellaan. Mielipiteenä ja muistutuksena lausun Tetomin ja Vanhakylän tuulivoimaosayleiskaavoista, joiden asiakirjoissa olen havainnut lukuisia puutteita ja virheitä. Tuulivoimahankkeet ovat yhä huonosti valmisteltuja eikä ympäristövaikutusten arviointimenettelyä (YVA) ole vielä käynnistetty, vaikka se on jo lain perusteella aivan välttämätöntä tarkasteltaessa tilannetta Koskenkylän Sahalta, jonka lähivaikutuspiiriin tulisi kaksi tuulivoimapuistoa, yhteensä noin 60 MW.

Lukuisten puutteiden ja virheiden vuoksi hankkeet ovat esitetyissä muodoissaan Loviisan kaupungin aikaisempien päätösten vastaisia eivätkä täytä viranomaisten ennakkoon asettamia ehtoja. Lisäksi olemassa olevan tiedon nojalla on kyseenalaista, että onko hankkeiden alullepanijoilla riittävästi resursseja ja ennen kaikkea halua kantaa omat vastuunsa huomattavien ongelmatilanteiden esiin noustessa.

Merkittävää on, että vaikka Tetomin uudessa (2019) versiossa tuulivoimaosayleiskaava-aluetta on muutettu ja kaikkien tuulivoimaloiden sijaintipaikat ovat myös muuttuneet edelliseen (vuoden 2015 vastaavaan) verrattuna. Kuitenkaan näitä muuttuneita tietoja ei ole huomioon valtaosassa "uusia" selvityksiä, joissa ei myöskään ole otettu kantaa siihen, että ovatko vanhat selvitykset yhä päteviä vai ei, edellä mainitut muutokset huomioiden. Lisäksi on huomattava, että valtaosa näistä”uusistakaan” selvityksistä eivät ole uusia, vaan ne pohjautuvat vuoden 2015 selvityksiin. Jäänee kysymysmerkiksi, onko kysymys vain kustannusten säästämisestä, vai ovatko selvitykset tehty / jätetty tekemättä tietoisesti, josko uudelle sijainnille kohdistetut selvitykset eivät toisikaan väitettyjä (haluttuja?) lopputuloksia, niin että merkittäviä esteitä ei siten syntyisi yhä suurempien tuulivoimaloiden rakentamiseksi.

Tetomin tuulivoimaosayleiskaavan 2019 merkittävin epäkohta lienee kuitenkin se, että kaavaselostuksessa ei ole kerrottu lainkaan tulevien voimaloiden tehoa eikä tyyppiä, ainoastaan niiden napakorkeus (180 m), ja maksimi korkeus merenpinnasta (340 m) on rajattu. Melumallinnus on tehty mallille Nordex N149/4.0.-4.5, ja mikäli paikalle asennetaankin muita turbiinityyppejä, niin melumallinnus saattaa olla kuin tuulesta temmattu. Koska näin suuria voimaloita on vasta vain vähän aikaa rakennettu maailmalla ja Suomessa, niiden häiritsevyydestä on vain vähän tieteellistä näyttöä, mutta käytännön (huonoja) kokemuksia kyllä riittää. On siis syytä olettaa, että nämä mammuttimaiset yli 4 MW (meri)voimalat tulisivat aiheuttamaan myös Loviisan alueilla niin paljon meluongelmia, että tuomioistuimessa haittoja tultaneen puimaan seuraava vuosikymmen.

Erityisen paheksuttavaa on, että Loviisan kaupunki on nyt Tetomin uutta (2019) tuulivoimakaavaa tiedottaessaan on päättänyt tarkoituksella jälkikäteen salata Tetomin Natura-arvioinnin tarvehankintaraportin (2015), joka on ollut julkaisuhetkellään julkinen. Loviisan kaupunki on laittanut raporttilistaukseen maininnan "vain viranomaiskäyttöön" ja poistanut asiakirjan verkkolinkkien takaa. Onko tarkoituksena haitata tiedonkulkua, jotta yleisöllä olisi nyt KAR Oy / Klaus A J Riederer: mielipide / muistutus Tetomin & Vanhankylän tuulivoimaosayleiskaavoista 6 / 102 hankalampaa muistuttaa tämänkin selvityksen lukuisista puutteista. On myöskin täysin ilmeistä, että Tetomin juuri uuteen kaava-alueeseen (2019) kohdistuvaa Natura-tarvehankintaraporttia ei ole lainkaan tehty (tai vanhaa versiota ei ole päivitetty), mikä saattaa olla osasyynä salaamiseen. Loviisan kaupungin toiminta asiassa ei ole hyvää ja asiallista hallintoa. Se on hyvin moitittavaa ja saattaa aiheuttaa kaupungin virkamiehille jopa rikosoikeudellisia seuraamuksia asiassa. Koska Vanhakylän tuulivoimaosayleiskaava on yhä voimassa, niin Tetomin ja Vanhakylän kaavoja pitää tarkastella yhdessä. Koskenkylän Saha on näiden molempien tuulivoima-alueiden lähivaikutuspiiressä, joten tämän vuoksi YVA-tulee käynnistää viipymättä, ennen kuin kumpaistakaan kaava-aluetta vahvistetaan. Loviisan kaupunki ajaa näitä kahta kaava-aluetta erikseen, tahallisesti välttääkseen YVA-tarkastelun, säästääkseen varoja ympäristön ja sen alueiden asukkaiden ja yritysten kustannuksella ja varmistaakseen vähintään yhden tuulivoimapuiston läpimenon.

Loviisan kaupungin ei tule tällaisenaan hyväksyä Tetomin ja Vanhakylän tuulivoimaosayleiskaavoja vaan sen tulee edellyttää, että selvitysten puutteet ja virheet korjataan. Lisäksi ympäristövaikutusten arviointimenettely tulee käynnistää, jossa tulee huomioida asianmukaisella eli vähintäänkin lakien ja asetusten edellyttämällä tavalla molempien tuulivoimala-alueiden yhteisvaikutukset luontoon ja ihmisiin.

[Työtä on tukenut KAR Oy / Work supported by KAR Oy.]

Keywords: Tuulivoima, Loviisan kaupunki, Tetom, Vanhakylä, tuulivoimateollisuus, tuulivoimaenergia, kaavoitus, tuulivoimaosayleiskaava, ympäristövaikutusten arviointimenettely, YVA